Jump to content
CvGaming
  • 0

Lagg spikes...


Eggis
 Share

Question

Hej! Jag har ett ganska stort och drygt problem med min dator.... Jag får laggspikes EXTREMT OFTA gärna vid höghastighet men även helt i arma och fivem.

Ibland kan datorn frysas helt alltså går de inte att göra något utan att stänga av den via strömbrytaren ... 

Specs:

GPU: GTX 1060 6gb msi

CPU i7 6700 3,40 ghz 

RAM: 8 gb 

HDD/SSD 1 TB - 128 gb (Har inte arma installerat på min ssd)

Har ju annat skit med men pallar inte skriva ner allt är de något mer ni undrar under specs så skriver jag de då

 

MVH

Link to comment
Share on other sites

Recommended Posts

  • 4

Har skummat igenom de andra svaren lite snabbt, men kort sagt så som de har sagt så ha Arma på en SSD istället. En SSD har helt andra Read/Write än en 3-4år gammal HDD. Det är det ända problemet som jag kan se, annars har du relativt liknande komponenter till vad jag har. Kolla också så att du inte har onödigt högt render distance då de tar också.

Link to comment
Share on other sites

  • 2

Hey, I had a simular problem and the solution was turning off shadowplay if you have that enabled!

The thing with my shadowplay was that for some reason if I got restrained or put my hands up I would get 30 FPS or lower.

Also, my shadowplay would switch screens constantly, so it would enable and disable itself all the time giving me huge lagspikes.

This started happening some weeks ago after a driver update.

Link to comment
Share on other sites

  • 1

Som alla andra har rekommenderat, din HDD är förmodligen problemet, hade precis samma problem förrut så jag tog den där j**la hårddisken och kastade den i marken och köpte en till SSD för att få plats. Om det är så att du inte har pengar till en ny SSD som har plats för Arma så rekommenderar jag att bara köpa en ny 500gb HDD, då en ny kommer att låta dig spela utan massa spikes. Men SSD är alltid något du ska sikta mot, speciellt nu när dem har blivit så jädrans snabba.

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Själv har jag liknande specs och ligger runt 100 fps på ultra, jag får även små lagg spikes lite då och då men det är inte något jag direkt märker av. 
Vad för inställningar kör du in-game?

(skulle även rekommendera att ha de senaste drivrutinerna, både till grafikkortet samt processorn installerade)

Link to comment
Share on other sites

  • 0
3 minutes ago, A.Almkvist said:

Själv har jag liknande specs och ligger runt 100 fps på ultra, jag får även små lagg spikes lite då och då men det är inte något jag direkt märker av. 
Vad för inställningar kör du in-game?

(skulle även rekommendera att ha de senaste drivrutinerna, både till grafikkortet samt processorn installerade)

Jag kör allt på lägsta.... Har senaste till grafikkortet... var installerar jag cpu drivrutinerna ?

Link to comment
Share on other sites

  • 0
8 minutes ago, Casperfredde said:

Jag kör allt på lägsta.... Har senaste till grafikkortet... var installerar jag cpu drivrutinerna ?

Oj, jag som är lite halvt efterbliven, kolla drivrutinerna till ditt moderkort :)

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Svårt att säga vart problemet ligger. Men det låter som din burk är seg av okänd anledning. Har du mycket skit på den? Din HDD kanske inte mår så bra..
 

Titta så att allt är up-to-date när det kommer till mjukvara så att inget ligger och slöar ner ditt system!

Link to comment
Share on other sites

  • 0
1 minute ago, Goliat said:

Svårt att säga vart problemet ligger. Men det låter som din burk är seg av okänd anledning. Har du mycket skit på den? Din HDD kanske inte mår så bra..
 

Titta så att allt är up-to-date när det kommer till mjukvara så att inget ligger och slöar ner ditt system!

HDD:n är extremt segare än vad den var en gång i tiden... , Hur kan jag "fixa " till den?` och var kollar jag "up-to-date"? 

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Jag hade det likadant för ett tag sen. Installerade om spelet från min HDD till en SSD. Då funkade det prima. 

Är din HDD gammal är nog enda lösningen att köpa ny. Om inte omformatering/diskrensning hjälper.

Link to comment
Share on other sites

  • 0
2 minutes ago, WoXXeN said:

Jag hade det likadant för ett tag sen. Installerade om spelet från min HDD till en SSD. Då funkade det prima. 

Är din HDD gammal är nog enda lösningen att köpa ny. Om inte omformatering/diskrensning hjälper.

Mhm... har ju haft denna hårdisken i ca 3-4 år snart är de ju blackfriday då är de väl bara att slå till! Men hur ofta hjälper det att formatera?

Link to comment
Share on other sites

  • 0
5 minutes ago, Casperfredde said:

Mhm... har ju haft denna hårdisken i ca 3-4 år snart är de ju blackfriday då är de väl bara att slå till! Men hur ofta hjälper det att formatera?

Det beror på hårddisken. Min HDD funkar fortfarande efter ca 7 år. Undviker dock spel på den nuförtiden!

Bara att formatera och se. Om du ändå går i tanken att köpa ny.

Link to comment
Share on other sites

  • 0
Just now, WoXXeN said:

Det beror på hårddisken. Min HDD funkar fortfarande efter ca 7 år. Undviker dock spel på den!

Bara att formatera och se. Om du ändå går i tanken att köpa ny.

Har ju verkligen inte plats till spel på min ssd.. men kan formatera vara som ett" läkemedel" till hddn? och sen om man ska ha spel på ssd så är ju 500-1 tb SVIN Dyra ..

Link to comment
Share on other sites

  • 0
5 minutes ago, WoXXeN said:

Det beror på hårddisken. Min HDD funkar fortfarande efter ca 7 år. Undviker dock spel på den!

Bara att formatera och se. Om du ändå går i tanken att köpa ny.

Om jag nu nollställer hela skiten , antivirus program... ska man skita i o ha de o köra med windows defender eller vad kör du med?

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Jag kan rekommendera att avinstallera ditt anti virus program då det inte hjälper till alls, det slöar bara ner din dator. Så länge du har koll på vad du gör så klarar du dig utan det.

Windows Defender ger dig tillräckligt med skydd.

Link to comment
Share on other sites

  • 0
1 hour ago, Goliat said:

Jag kan rekommendera att avinstallera ditt anti virus program då det inte hjälper till alls, det slöar bara ner din dator. Så länge du har koll på vad du gör så klarar du dig utan det.

Windows Defender ger dig tillräckligt med skydd.

Okej! Tack för tipset!

Link to comment
Share on other sites

  • 0
2 hours ago, Erik Tyrone said:

Hey, I had a simular problem and the solution was turning off shadowplay if you have that enabled!

The thing with my shadowplay was that for some reason if I got restrained or put my hands up I would get 30 FPS or lower.

Also, my shadowplay would switch screens constantly, so it would enable and disable itself all the time giving me huge lagspikes.

This started happening some weeks ago after a driver update.

my  shadowplay is not activated 

Link to comment
Share on other sites

  • 0
1 minute ago, Leothol said:

Som alla andra har rekommenderat, din HDD är förmodligen problemet, hade precis samma problem förrut så jag tog den där j**la hårddisken och kastade den i marken och köpte en till SSD för att få plats. Om det är så att du inte har pengar till en ny SSD som har plats för Arma så rekommenderar jag att bara köpa en ny 500gb HDD, då en ny kommer att låta dig spela utan massa spikes. Men SSD är alltid något du ska sikta mot, speciellt nu när dem har blivit så jädrans snabba.

Yes! Jag får ta o köpa en ny HDD. 

Link to comment
Share on other sites

  • 0
Just now, Casperfredde said:

Känns ju lite dyrt att köpa de bara föra att lägga ett spel där..

Arma 3 täcker ju inte allt, har förövrigt windows 10 och Arma 3 på en 120GB SSD samt fler småspel som Rust, Payday 2 osv :)

Link to comment
Share on other sites

  • 0
Just now, Wazz said:

Arma 3 täcker ju inte allt, har förövrigt windows 10 och Arma 3 på en 120GB SSD samt fler småspel som Rust, Payday 2 osv :)

Vad tror du en bra ssd kostar `?

Link to comment
Share on other sites

  • 0

5e017313b0d317b5166b7c53887f30d8.png

denna köpte jag och kör Arma 3 och windows som jag nämnde på den, sen så är det black friday på fredag så det flesta datorkomponenter lär sjunka i pris. Vänta tills fredag och se om du kan köpa en liknande SSD + Sata 3.0 6GB/s kabel.

Link to comment
Share on other sites

  • 0
1 minute ago, Wazz said:

5e017313b0d317b5166b7c53887f30d8.png

denna köpte jag och kör Arma 3 och windows som jag nämnde på den, sen så är det black friday på fredag så det flesta datorkomponenter lär sjunka i pris. Vänta tills fredag och se om du kan köpa en liknande SSD + Sata 3.0 6GB/s kabel.

Ska den in i datorn eller de är "sladd"

Link to comment
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.