Jump to content
CvGaming

Server wipe?


Musse
 Share

Recommended Posts

Nej, detta stämmer inte.

Ingen character wipe.

 

Däremot finns det en risk att Tonic har gjort om så mycket att vissa features försvinner och att vi får köra med en "vanilla version" en kort period.

Tonic nämnde att alla extrafeatures som folk kodat och lagt in kommer att få skrivas om, det är en kamp mot tiden men saker kommer bli som vanligt :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Admins har diskuterat en eventuell wipe vid ett par tillfällen.
Vi har inte kommit fram till hur en wipe skulle påverka den här servern på ett "positivt sätt" och har därför valt att inte gå vidare med frågan, skulle däremot en eventuell wipe vara aktuell så kommer det rådfrågas spelarna på servern först.

Link to comment
Share on other sites

Inte nu igen, får ju hjärtklappning när ämnet dyker upp. :)

 

I alla fall, en wipe skulle dock föra med sig en del positiva effekter eftersom en del stormrika skulle få andledning att jobba lite och klyftorna skulle minska.

Jag vet själv hur tråkigt det kan vara på Life-servrar när man har så mycket vapen och pengar att man inte bryr sig längre. Man blir lite apatiskt nästan och tappar respekt för sina ägodelar. :)

 

MEN, "man" har trots allt lagt ner väldigt mycket tid på att nå dit. Hundratals timmar av hårt arbete och engagemang, det vore väldigt snopet om allt var borta helt plötsligt. Om det då dessutom sker mot sin vilja. Personligen befinner jag mig inte där än, inte på långa vägar, äger inte ens fem byggnader än, och de jag äger är som störst treor. Jag har inga dyra vapen eller utrustning heller, det dyraste jag äger är en HEMTT Box, som jag råkade köpa i Truck Shop (ja, jag vet att jag är donator :) ).

 

I alla fall, jag skulle kunna tänka mig att börja om på ny kula med ny karaktär, alltså av egen fri vilja. Men jag skulle samtidigt vilja ha kvar min gamla och växla emellan. Men som det ser ut nu med databasen och dess koppling till Steam ID är det omöjligt. Och jag har för mig att det är emot serverreglerna av någon anledning.

Problemet som det är nu när jag testar lite olika företagsidéer är att jag inte behöver pengarna, som bussbolaget. Det riktar sig mot spelare i behov av billig transport mellan Kavala och Airfield. Jag skiter väl i om de sätter in 1 000 spänn eller inte på min ATM. Det blir alltså endast av RP-skäl, men ett starkt incitament för att driva företag är ändå att tjäna pengar. Och jag tänker inte köpa ett till Arma 3 bara för att köra buss med. :)

 

Man kan inte helt frångå att lite av tjusningen i Altis Life är att levla sin karaktär i form av pengar, fordon, hus och utrustning. Och ett minimum för att bo på Altis är att man åtminståne har ett hus och ett fordon. Det är med sitt första hus spelet börjar på allvar.

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Ja jag anser i dagsläget att det är fel med dessa klyftor.

 

Men för att lösa det här med klyftorna tycker jag att en procentuell böters system skulle sitta fint. Vilket det skulle bli lika kännbart med böter som fattig och rik.

 

Detta medför att de rika skulle vara mer försiktiga då det skulle kosta en hel del slant för de med. Just nu är det stor klyfta mellan en spelare som har ny och en gammal. För inför lagen ska de vara lika men det är de ju inte. I verkligheten har vi detta i Sverige. (Dagsböter)

 

Ett annat sätt är även att vi poliser börjar slå till mer mot hus, men vi väntar just nu på att vi kan rensa kratrar med saker. Vi kan inte det just nu, blir lite meningslöst att slå till mot hus då. Detta skulle med jämna ut klyftorna.

 

SEN!! Är det viktigt att vi har vissa klyftor med. Att det finns något att jobba för.

 

Så ja! Det är en svår fråga.

Link to comment
Share on other sites

Ja, absolut har vi dagsböter i Sverige. Det kan vara något att tänka på även om förhållandet inte ska vara 1:1 när det kommer till pengar på banken osv, eller hur det nu skulle lösas. Vi har väl dessutom banksektretess även på Altis? :) Vore löjligt om en någon rik person för 1 miljon för fortkörning i böter.

 

Men å andra sidan så drabbar vissa saker ingen fatitig. Till och börja har en ny spelare inget hus som kan bli raidat inte heller någon HEMTT som kan bli stulen. Och den lägre medelklassen har knappast några dyra vapen i sitt hus. När det kommer till grövre brott såsom vapeninnehav och så vidare så är lagen lika inför alla.

Jag har på senare tid sett väldigt många tillslag på servern mot rika där deras hur blivit raidade och beloppen har varit upp till 6 miljoner. Det kan aldrig hända en ny spelare. :)

 

Sen finns det nya spelare som lever på mariginalerna, de sparar ihop till 300k och köper något dyrt vapen för att sedan dö och vara panka igen. Det handlar om strategi och riskbeteende också, hur benägen man är att offra det lilla man har. Och en del är verkligen dumdristiga och kommer förbli fattiga en längre tid.

Link to comment
Share on other sites

Nej jag håller inte med dig där!

 

I dagsläget är server till för de som har spelat länge och är stenrika.

 

Köpa ett vettigt vapen kostar 300k. eller mer. Jag har ingen aning men dyrt som fan. Varför är det så då? Jo för vi har folk som sitter på för mycket pengar!

Servern är inte speciellt friendly för nya spelare. . Allt är för dyrt för en ny spelar och för billigt för en gammal spelare.

 

Av erfarenhet ska man inte kompromissa inom detta. Nä rensa servern och börja om. .

 

De som gnäller mest över detta är de som har de stora pengarna. Och frågan är.. Bidrar de som har mycket pengar till en bra spelupplevelse på serven?

Jag har märkt att de som har för mycket pengar bryr sig inte speciellt mycket om deras materiella saker.. Behandlar inte livet i rp syfte speciellt väl. De kastar sig in i situationer för de vet att de kan lätt köpa nytt.. De skiter i om de blir av med något för det har inte lika värde som en "fattig" spelare. Är detta bra?

 

Det innebär att dessa spelare. JAG säger inte alla men! Dessa spelare bidrar ofta inte till en bra spel-upplevelse för en ny spelare. Utan mer förstör för dem.. Det är de som rånar hänsynslöst. det är de som dödar hänsynslöst. Och blir de av med det fjuttiga som de har på sig och får 100k i böter skrattar de och kör vidare.

 

Det är inget jag tar från luften utan ser det varje dag. Detta kan... Jag säger kan! Att tillslut har vi en server där det bara springer runt rika skitar som fuckar upp för de fattiga bara för de kan,  inga nya spelare varken kan eller kommer orka stanna kvar.. de rika gamla rävarna har ingen att jävlas med och de blir inaktiva. Servern dör!

 

Jag har sett flera namn försvinna från servern. och visst. Vi kan slå oss för bröstet och säga att: ähh vi behöver inte dem.. det är deras förlust att de slutar.. Men det är en väldigt farlig väg att gå. När man har dessa skygglappar på.

 

Detta hände min gamla server.. Exakt på detta sätt!

Det togs upp, men de rika skitarna satt på sina höga hästar.. djupt inne i adminska borden och sa nej till wipe för det var de som förlorade på det. Trots antydningar att något inte stod rätt till. De kom inte in några nya att jävlas med och servern dog. Tror du att de ångrade sig??

 

 

Ta lärdom nu och tänk lite längre än just idag eller om en månad. Hur klarar vi överleva detta..

 

Det är lätt nu när allt är bra. När allt flyter på. Nya spelare kommer som fyller de som slutar. Men det är nu vi måste vara extremt smarta och inte falla i denna grop och klarar leverera en bra spelupplevelse till alla..

Men jag kan se samma antydningar. samma farhågor.

 

Nog om uppläxning

 

M.Gray

Link to comment
Share on other sites

Som jag skrev tidigare blir det alltid så hur man än gör att folk som är rika skiter i sina ägodelar. Men de har investerat tid. Jag personligen har emellanåt investerat väldigt mycket tid åt att göra skitgöra, alltså åka runt och hacka mineraler osv för att kunna skörda senare. Alltså hårt arbete först för att sedan kunna slappna för att kunna rollspela med friare tyglar.

 

Sen vet jag som förhållandevis ny spelare på servern och genom kontakt med många andra ännu nyare (bla pga guiden) att det går fort att tjäna pengar.

Vill man rollspela som hederlig behöver du inga dyra vapen eller dyra västar. Vill du vara i gang med dyra vapen och västar och förlora över 1 miljon när du där, så visst. Det ska vara dyrt att ligga på topp så att säga.

 

Jag tycker det kommer in nya spelare varje dag som donerar och är engagerade, servern är alltid proppfull på kvällstid så jag köper inte din prognos att servern snart står där utan spelare. Jag får åtminståne väldigt många frågor som civ om hur man kommer igång och gör ditten och datten.

 

I övrigt håller jag med om det du skriver angående rika banditer som rånar och skrattar åt böter, men jag tror det handlar om mentalitet snarare än ekonomi.

 

En eventuell wipe bör meddelas månader i förväg tycker jag så att folk kan ta ställning om de vill fortsätta eller inte. Jag hade inte orkat göra om allt det jag gjort sedan jag först besökte servern i alla fall om en wipe stod för dörren.

Link to comment
Share on other sites

Och ett tillägg angående nya spelare. Jag sitter just på TS och snackar med två personer som kommit igång snabbt med lite hjälp, de har lirat i 1 vecka eller kanske 1,5 och håller på och lastar en HEMTT. Men de har spelat smart också, inte lagt några pengar på dyra vapen och så vidare. De har kört hederligt.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med the judge..

Jag är en ny spealre och det är sinnesjukt svårt att faktist börja göra något, är inte helt 100% hur man faktist ska spela men har försökt köra legit ett tag nu med 3-4 kompisar. Har blivit robbad gång på gång av riktigt stora klaner som har extrema vapen... själv har man som bäst pdw eller kanske till och med en trg.. fast självklart utan scope och utan vest.. medans de feta klanerna är typ 8 st.. alla har västar ljuddämpare och 6.5mms vapen some oneshottar oss...


Självklart ska man tjäna något på att ha spelat länge och så men det blir nästan omöjligt för oss noobs att komma in i servern :/

Tycker det ska vara lättare för oss civs att faktist få tag i något vapen vi kan försvara oss mot dessa monster klaner som har västar,snipers feta helikoptrar och extrema scopes :/

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med the judge..

Jag är en ny spealre och det är sinnesjukt svårt att faktist börja göra något, är inte helt 100% hur man faktist ska spela men har försökt köra legit ett tag nu med 3-4 kompisar. Har blivit robbad gång på gång av riktigt stora klaner som har extrema vapen... själv har man som bäst pdw eller kanske till och med en trg.. fast självklart utan scope och utan vest.. medans de feta klanerna är typ 8 st.. alla har västar ljuddämpare och 6.5mms vapen some oneshottar oss...

Självklart ska man tjäna något på att ha spelat länge och så men det blir nästan omöjligt för oss noobs att komma in i servern :/

Tycker det ska vara lättare för oss civs att faktist få tag i något vapen vi kan försvara oss mot dessa monster klaner som har västar,snipers feta helikoptrar och extrema scopes :/

Ja, det är ett problem och inte helt lätt. Men en klan på 8 pers hade knäckt er med endast pistoler och utan västar även om ni hade haft västar och Katibas.

Men det beror, tror jag, på mentalitet snarare än välfärd. Vid en wipe hade ändå samma klan stått och rånat er när ni står och säljer diamanter.

 

Jag tycker det känns som att man snarare i så fall bör tänka på vad det finns för vapen tillgängliga. Ska alla springa runt med automatvapen så får man räkna med att det ser ut som det gör. Personligen skulle jag vilja tona ner folks möjlighet till tunga vapen. Känns rätt märkligt när de flesta springer runt med automatvapen i vilket fall.

Link to comment
Share on other sites

Men en klan på 8 pers hade knäckt er med endast pistoler och utan västar även om ni hade haft västar och Katibas.

Inte en chans att de hade ;)

Sen tycker jag att man kan minska på scopes och silencers, hör man var skotten kommerifrån och personerna inte ligger 800m bort så är det en lite jämnare fight =D

Link to comment
Share on other sites

 

 

"Jag tycker det kommer in nya spelare varje dag som donerar och är engagerade, servern är alltid proppfull på kvällstid så jag köper inte din prognos att servern snart står där utan spelare."

 

 

 

Bara för det går bra nu ska man inte sluta att förbättra. Och det kommer kamma tider då det går sämre. och då är det försent att börja förbättra. Det är nu man ska göra det!!

 

Och vad är ordet jag söker... Hybris =)

Link to comment
Share on other sites

Bara en fråga lite från ingenstans.. 

 

Ni sitter och pratar om att folk har nå otroliga mängder med pengar och vapen. Vad har gett er detta intrycket?

Samt, vad tror ni folk sitter på för summor? Där finns ett par spelare som har ett Von Anka Vault. Men säkert

färre än vad ni målar upp! 

 

Sen även  hur mkt vapen tror ni folk igentligen sitter på? 

 

Släng ur era gissningar så får vi se om det bränns! :) 

Link to comment
Share on other sites

Hade ni haft den tillgången till ALCns adminkontroller som bl.a jag och Afriel sitter på så hade ni förstått att det inte finns någon clan som är jättetät.
Större klaner har också set-backs men då förlorar man större och dyrare fordon än vad "noobs" gör.

 

Det finns ett par spelare som är ganska rika ja, men de flesta stenrika sitter bara och farmar och gör aldrig av med pengar så deras pengar är rätt värdelösa måste jag säga.

Link to comment
Share on other sites

Hemskt vad folk ska missförstå!

 

Jag säger inte att vi är där nu! Men ser tendenser att det kommer komma. Vill varna i förväg.

 

Afriel: Jag vet att du är tät. Vi har pratat om det =) Eller du har berättat det.

Link to comment
Share on other sites

Afriel: Jag vet att du är tät. Vi har pratat om det =) Eller du har berättat det.

När du var på din semester Gray, hade APD inte mycket att sätta emot på Fed. Blev mycker $$$ då! :D

Jag tror inte vi behöver oroa oss över pengarna hos folk, faktiskt. Kanske blir det något att tala om när man ser att folk börjar få för mycket pengar, men just nu är det rätt lugnt!

Vad jag hade varit för, är dock en "house" wipe.. att cleana allas hus på Inventory och boxar.

Link to comment
Share on other sites

Är det husen och dess lådor som är problemet tycker jag det vore bäst om man löste det inom ramarna för RP.

Vems uppgift är det att hålla koll på olagliga vapen och utrustning på Altis? (En så kallad retorisk fråga.)

 

Fler räder mot misstänkta hus, jag dock sett några tillslag det senaste på höga belopp, det behövs kanske fler sådana mot de etablerade banditerna.

Link to comment
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.