Jump to content
CvGaming

Snabb fråga


v.pUTIN
 Share

Recommended Posts

Låt säga att jag blir jagad av APD(Dom har blåljus å hela paketet), har APD då under några omständigheter rätt att börja skjuta mot mig utan att ha sagt ett ord?( För att t.ex. skjuta ut mina hjul)

Och ifall detta är så att dom får göra så, får då en vanlig civil jaga en annan civil och göra samma sak? 

 

Vet att någonstans långt nere i regelboken så står det något i stil med att man måste ha lyckats få stopp på bilen med hjälp av spikes eller en roadblock.

Tråden är bara gjord för att få folk att förstå att rätt är rätt och fel är fel. För det at hänt mig bra många gånger att APD har utan att ha sagt ett ord skjutit mot mig när jag i hög hastighet kört mitt fordon!

 

Mvh

v.pUTIN 

Link to comment
Share on other sites

Förstår att det finns frågetecken om detta, för ärligt talat så finns det inga skrivna regler om detta, däremot är det sagt och en accepterad metod inom APD att vägrar ett fordon att stanna för polismans kommando eller vid en kontroll så har vi rätt att skjuta ut däcken på bilen, detta är inte en skriven regel utan bara den praxis vi har arbetat efter, ännu ett exempel på en regel som behöver klargöras

 

Vad gäller blåljus-engage så är det lite olika, tidigare har det varit likamed en engage att starta blåljus, numera har det blivit borttaget och gäller inte som engage, om du i ett fordon blir jagad av en polis med blåljus så är det en uppmaning till dig att stanna för kontroll, dock ska polisen ha en anledning att vilja kontrollera dig, ex. vi har obseverat dig åka i eller i närheten av ett olagligt område. Men slutsats, Nej du får inte skjuta mot en polis som jagar dig med blåljus, däremot får du fråga denna varför du blir stoppad och du får jättegärna följa polisens uppmaning att stanna och göra vad denna säger för ett trevligare rp, som endel kanske har märkt, även om du åker en Hemmt Box,(som i sig är misstänkt), fylld med kokain men inte befinner dig i närheten av något skumt och berättar för ex mig att du är påväg med en last koppar att processa så kommer du antagligen få ett lycka till och ha en bra dag, förutsagt att du inte har druckit nåt och körkortet är i ordning ;)

Link to comment
Share on other sites

" Förstår att det finns frågetecken om detta, för ärligt talat så finns det inga skrivna regler om detta, däremot är det sagt och en accepterad metod inom APD att vägrar ett fordon att stanna för polismans kommando eller vid en kontroll så har vi rätt att skjuta ut däcken på bilen, detta är inte en skriven regel utan bara den praxis vi har arbetat efter, ännu ett exempel på en regel som behöver klargöras "

Detta med att skjuta på däcken har jag även varit med om då första kulan hamnade i skallen på han som körde bilen. Att skjuta utan att engega är väll endå en RDM? Ni må vara poliser men men.

Link to comment
Share on other sites

 

1 hour ago, v.pUTIN said:

" Förstår att det finns frågetecken om detta, för ärligt talat så finns det inga skrivna regler om detta, däremot är det sagt och en accepterad metod inom APD att vägrar ett fordon att stanna för polismans kommando eller vid en kontroll så har vi rätt att skjuta ut däcken på bilen, detta är inte en skriven regel utan bara den praxis vi har arbetat efter, ännu ett exempel på en regel som behöver klargöras "

Detta med att skjuta på däcken har jag även varit med om då första kulan hamnade i skallen på han som körde bilen. Att skjuta utan att engega är väll endå en RDM? Ni må vara poliser men men.

Precis, det är lite det som är problemet med att vi skjuter däck, vissa klarar inte av att träffa rätt, eller så har man oflyt och en bil desyncar och blir träffad i huvudet, möjligheterna för misstag är stora ja, men frågan är hur ska polisen handskas med en bil som inte vill stanna? Inleder vi en biljakt så har det också alltför ofta slutat med desync och crasher och sura miner, inte jättelätt att stanna en bil som inte vill stanna

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Daniel said:

 

Precis, det är lite det som är problemet med att vi skjuter däck, vissa klarar inte av att träffa rätt, eller så har man oflyt och en bil desyncar och blir träffad i huvudet, möjligheterna för misstag är stora ja, men frågan är hur ska polisen handskas med en bil som inte vill stanna? Inleder vi en biljakt så har det också alltför ofta slutat med desync och crasher och sura miner, inte jättelätt att stanna en bil som inte vill stanna

Men då blir det väll RDM? Eller? Menar kan man inte träffa så ska man inte ens försöka? Det känns fel?

Link to comment
Share on other sites

@v.pUTIN

 

Lite av min åsikt med, men samtidigt så händer det olyckor och misstag, vad händer till exempel när en polis skjuter ut ett däck så att personen tappar kontrollen och chrashar och avlider, är det också RDM? Kan vara rätt viktigt att tex sätta upp en regel som säger att polisen måste ersätta ifall att det sker ett dödsfall till följd av att de skjutit ut däck?

Link to comment
Share on other sites

Okej så regelförslaget ska gå ut lite såhär:

*APD har rätt till att använda vapen för att skjuta ut däcken på ett fordon som inte stannar vid en vägspärr eller på polisers begäran, detta räknas inte som en engage som ger KoS utan om polisen får stopp på fordonet kommer polisen att försöka arrestera föraren. OM polisen på något vis tillfogar skador på personer med sina skott mot däcken är de skyldiga att med pengar ersätta för förlorad utrustning till följd av att föraren tex dör.

Link to comment
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.