Jump to content
CvGaming

Töreboda


Bachne
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag har fått väldigt många intressanta frågor kring Töreboda. Från bland annat @Legacy™ och @Nordqvist. Så jag tänkte dela med mig av den informationen som jag redan har eller de jag har läst mig till!

Lite fakta:

Töreboda är en tätort i Västergötland, Töreboda kommun har 4189 invånare år 2010. Töreboda är beläget vid järnvägslinjen Västra stambanan mellan Göteborg och Stockholm. Töreboda var under ett antal år på 1800-talet knutpunkt mellan järnvägen (innan den drogs vidare mot Stockholm) och Göta kanal. I Töreboda kommun återfinns kanalens högsta punkt, Lanthöjden.

Historian kring Töreboda:

Vid tiden för järnvägens tillkomst på 1860-talet trodde man att Töreboda skulle komma att bli en av banans viktigaste stationer med dess strategiska läge intill den relativt nybyggda Göta kanal. Mötet mellan de två transportmedlen ansågs på 1860-talet vara en garant för platsens betydelse men då Göta kanal kom att bli omodern i samma stund järnvägen invigdes fick aldrig platsen den betydelse som till exempel järnvägsbyggnadschefen Nils Ericson hoppats på. Stationen, som är bevarad från banans invigning, vittnar om stationens tänkta betydelse då det vid banans öppnande var mycket ovanligt med stora stenstationer annat än i de redan etablerade städerna.

I mitten av 1800-talet fanns ingen gemensam tid för hela Sverige, man hade en tid i Stockholm och en i Göteborg. För att kunna få tidtabeller som stämde behövdes en "originaltid". Denna togs då i Töreboda.

Kända personer från Töreboda:

Martin Ekenberg, uppfinnare, född och uppväxt i Töreboda

Erland Hedström, ingenjör, uppväxt och verksam i Töreboda

Allan Mann, militär, uppväxt i Töreboda

Elisa Lindström, sångerska från Töreboda

Fredrik von Otter, statsminister 1900-1902

Jimmy Bölja, känd popsångare från Kårtorp

 

Det var allt jag vet/hittade är det så att ni har något mer att lägga till kring Töreboda? Då skriver du till mig antingen på forumet eller TS:n.

Ha en fortsatt trevlig lördagskväll!

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Bachne said:

Hej!

Jag har fått väldigt många intressanta fråga kring Töreboda. Från bland annat @Legacy™ och @Nordqvist. Så jag tänkte dela med mig av den informationen som jag har samlat på mig under hela min livstid som jag bott här. 

 

Skönt att se att töreboda har en sådan Eldsjäl!

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Nordqvist said:

Tack så mycket för informationen, kommer du släppa en samling i pocket angående Töreboda? Skulle även vilja passa på och fråga om jag skulle kunna få en guidad tur där av dig? :rolleyes:

Hej! 

Det finns redan en ljudbok för antalet analfabeter är väldigt högt i just detta distrikt.

Guidad tur kan vi nog lösa således du hämtar mig och hittar dit! :)

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Goatis said:

Töreboda är en stor kommun jag kan inte ta ansvar eller veta varför någon av våra 4000 invånare har gjort något sådant!

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Bachne said:

Kupa turn on the brain.

Att jag påstår att kommunen är "Stor" var ett prank inte själva antalet i sig :P

Och jag påstod att det bor fler på gotland än din skit ort

-

Quote

fler(a) på gotland förfan

 

Definitionen av flera = flera pl. fler än en/ett , och jag bara gissar att denna "kommun" inte är flera stycken

Turn on the brain dear Moderator. 

Edited by Kupa
Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Kupa said:

Och jag påstod att det bor fler på gotland än din skit ort

-

 

Definitionen av flera = flera pl. fler än en/ett , och jag bara gissar att denna "kommun" inte är flera stycken

Turn on the brain dear Moderator. 

Vadå påstod jag det? O.o

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, luckiiee said:

Bartowski, det är nog samma sak som inträffat i Töreboda som i Skellefteå. Att alla är kusiner med varandra :)

Jag skulle ju vilja dra ett skämt om din lilla håla men det vore dumt när de enda invånarna där är du och din familj....

Men en vacker dag luckiiee, då kommer comebacken

Link to comment
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.