Jump to content
CvGaming

Nu lägger jag mig i: Upp till Admins att fixa.


HardmanCummings
 Share

Recommended Posts

Detta är min åsikt, men kan nog tänka mig att det finns säkert någon eller några till som delar min uppfattning om detta.

 

Detta gäller serverns regler.

Och om vi ska gå in på detalj så handlar det om Bugge (Emil) som åkte på en 6 dagars ban, för att han fast travlade sina saker från ett hus till ett annat.

Men om jag inte minns fel så står det inget om detta i reglerna om att just detta är förbjudet, förutom att folk säker "sunt förnuft".

Dock är sunt förnuft för en person helt annat för en annan, och detta är något som jag har gnällt på innan under min tid som aktiv spelare.

Om flytta gear via fast-travel är så fel, så tycker jag det ska inkluderas i reglerna så det står klart och tydligt, för det är något som används av spelare många gånger om, även mig själv.

Och ja, det stod en polis utanför hans hus, men innan det ens fanns en polis inloggad höll han på att flytta sina saker, och om det nu skulle vara såpass lack-of-rp så kan admin kåren sluta vara så satans lata och bara lägga upp en regel, för att ni ska få det lätt så skriver jag den åt er nu.

 

General Rules.

§.11 Gear: It´s against the rules to move your gear from one house to another house using fast-traveling, this is lack of RP.

Gear shall be moved using trucks or helicopters from point A to point B to be according to the rules.

 

 

Så svårt var det.

Och sedan så vet Admin kåren om att 90% av servern har flyttat sina grejer via fast-travel, enda gången fast-travel inte används är när spelare 1 skänker sina prylar till spelare 2, då sker flytten med fordon.

Men att dela ut straff för något det inte finns en skriven regel för är lite klent.

Om det brister i serverns regler ska inte en spelare vara den som får ta smällen enligt mig, då får Admin kåren uppdatera reglerna så det står skrivet så ALLA känner till det, även nya som inte hört allt snack om "sunt förnuft".

Skärpning på er, och häv bannen, ta ert ansvar och lägg till regeln om ni vill att den ska gälla, och kom inte och säg att "Ni har pratat om det här förut" heller, för då ska ni prata med alla spelare om den, och inte bara när det sker.

 

Tack för mig.

Link to comment
Share on other sites

Absolut så bör en sådan regel redan funnits på plats. Det är just när det kommer till regler som den uppgift som vi admins sitter på blir såpass svår, det är i princip omöjligt att lägga till regler om allting som är okej och som inte är okej på en RP server. På en roleplay server så anser jag att innan man tar ett beslut så bör man tänka efter hur detta lämpar sig i rollspelet. Skulle det vara möjligt för mig att gå ut i vardagen och lägga mig och sova med en soffa till exempel och sedan vakna upp med den i ett annat hus? Nej troligtvis inte och därför bryter det emot det RP som servern försöker stå för. Dock så finns det ju saker som kanske är okej som vissa anser inte anser lämpa sig efter RP men dessa anpassningar har gjorts för att servern ska vara så bra som möjligt och framför allt så balanserad som möjligt. 

Bugge är en såpass gammal spelare här att jag tycker han bör förstå vad det innebär att hålla sig inom ramarna, Emil vet även att han har gjort fel då han upplever att han behöver komma och fråga mig i efterhand ifall det han gjorde var okej eller inte och jag tror vi båda kom överens om att det inte lämpade sig efter RP. Emil loggade dessutom ut när han märkte att en Hunter stod utanför hans hus när det var dags för RAID, varpå personer i hans TS-kanal skrev "Haha misslyckad raid" fast man inte ens tillhörde hans gäng. Vilket indikerar att han loggar ut för att slippa en situation med polis där han riskerar att bli raidad.

Jag kan anse att med all den informationen på hand så bör Bugge veta vad som är okej och inte, Lack of RP är ett såpass brett begrepp och därför så har vi valt att använda detta begrepp ibland när det kommer upp situationer som är lite smått otydliga men som inte håller sig inom ramarna som existerar. När folk tidigare utnyttjad såna här medel för att undvika RAID så har dem i alla kända fall blivit bannade och ibland rentav fått en WIPE. 

Det handlar alltså inte om att det är någon som är lat, men precis som jag tidigare nämnt så är det otroligt svårt ut en paragraf för vad EXAKT vad som inte lämpar sig och det är därför vi administratörer och moderator existerar för att kunna göra en sådan bedömning utifrån oklara situationer. När det läggs upp en solkar RDM så kan nog ALLA se att det bör vara en ban och då behövs det inte alltid en Admin/mod som avgör, men i fall som dessa är det viktigt att det finns personer med bedömningsförmåga!

Jag tackar ödmjukast för att du tagit dig tid att skriva denna regel då den var mycket välformulerad så ska jag ge dig äran att få din regel inlagd i våra server regler så att man slipper missförstånd om sådant som vissa anser vara självklart! När det kommer till bans så är dem individuella och det är så vi vill hålla dem alltså, en individs ban är upp till den enskilda personen att hantera och i detta fallet är Bugges ban inte din ensak!

 

Link to comment
Share on other sites

Om vi nu ska prata lite om det här med fast travel så undrar jag lite hur det går till när apd befinner sig i Kavala och det blir bandit. Tar de ut en huron och flyger alla till sofia eller för det är lite skumt att Emil åker på 6 dagars ban medans poliskåren använder mer eller mindre samma trik. Hade uppskattat ett svar där. Tack på förhand ;)

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Scuba said:

Om vi nu ska prata lite om det här med fast travel så undrar jag lite hur det går till när apd befinner sig i Kavala och det blir bandit. Tar de ut en huron och flyger alla till sofia eller för det är lite skumt att Emil åker på 6 dagars ban medans poliskåren använder mer eller mindre samma trik. Hade uppskattat ett svar där. Tack på förhand ;)

Yes, vi i poliskåren tar i princip alltid helikopter till bandit/fed, vi får inte längre fasttravela för att komma närmre en fight.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Jag tar till mig det du skriver, om dels vakna gå och lägga sig i ett hus och vakna upp i ett annat hus.

Och ja, Bugges ban är inte min ensak men när det känns som att han får en hord med folk som sitter på sina ban-hammare så känner man sig rätt ensam.

Så jag ser inget fel i att jag hjälper till att lyfta denna fråga, för min poäng är att dels vissa metoder som borde få sina egna regler sedan länge inte har fått det, medans andra är och jag håller med svåra att hålla up-to-date och skriva upp. Det är jag helt med på.

Det jag vill poängtera i Bugges fall är att även om han är en spelare som spelat ett tag ska det inte tas som "han borde känna till detta", skulle kunna nämna 2-3 dussin "äldre" spelare som har flyttat grejer via fast-travel, och som även folk inom admin kåren vet om har gjort det. Men dessa har inte blivit bestraffade, så varför sätta ner ban-hammaren i detta läge?

Hade det inte vart lättare att bara säga "Okej, felet är på vår sida så denna gång låt gå, vi lägger upp en regel om detta för att förhindra detta i framtiden" istället?

Det är inte fel att medge att man missat på en viktig bit, men det ser klart sämre ut att börja bestraffa innan man själv rättat till sig själva, instämmer du inte med mig i detta?

/H

Link to comment
Share on other sites

Just now, Feroz said:

Yes, vi i poliskåren tar i princip alltid helikopter till bandit/fed, vi får inte längre fasttravela för att komma närmre en fight.

Mvh

 

1 minute ago, Halffinger Pete said:

A.P.D har en stående Order att ta sig till berörd plats på snabbaste sätt utan att ta "tunnelbana"

Tack för svar och jag tror och hoppas det stämmer men personligen så upplever jag inte att det sker på det sättet men tack för svaren :)

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Scuba said:

Om vi nu ska prata lite om det här med fast travel så undrar jag lite hur det går till när apd befinner sig i Kavala och det blir bandit. Tar de ut en huron och flyger alla till sofia eller för det är lite skumt att Emil åker på 6 dagars ban medans poliskåren använder mer eller mindre samma trik. Hade uppskattat ett svar där. Tack på förhand ;)

Nu pratar vi alltså om att fast-travla med Gear för att skaffa sig en fördel genom att skapa förvirring om vart sakerna befinner sig! Inte vanlig fast-travel i sig vilket självfallet är okej enligt våra server regler! Sen ifall poliserna har egna regler det kan jag inte svara på i dagsläget!

 

 

2 minutes ago, HardmanCummings said:

Jag tar till mig det du skriver, om dels vakna gå och lägga sig i ett hus och vakna upp i ett annat hus.

Och ja, Bugges ban är inte min ensak men när det känns som att han får en hord med folk som sitter på sina ban-hammare så känner man sig rätt ensam.

Så jag ser inget fel i att jag hjälper till att lyfta denna fråga, för min poäng är att dels vissa metoder som borde få sina egna regler sedan länge inte har fått det, medans andra är och jag håller med svåra att hålla up-to-date och skriva upp. Det är jag helt med på.

Det jag vill poängtera i Bugges fall är att även om han är en spelare som spelat ett tag ska det inte tas som "han borde känna till detta", skulle kunna nämna 2-3 dussin "äldre" spelare som har flyttat grejer via fast-travel, och som även folk inom admin kåren vet om har gjort det. Men dessa har inte blivit bestraffade, så varför sätta ner ban-hammaren i detta läge?

Hade det inte vart lättare att bara säga "Okej, felet är på vår sida så denna gång låt gå, vi lägger upp en regel om detta för att förhindra detta i framtiden" istället?

Det är inte fel att medge att man missat på en viktig bit, men det ser klart sämre ut att börja bestraffa innan man själv rättat till sig själva, instämmer du inte med mig i detta?

/H

Kan personligen säga att jag aldrig hade låtit någon slippa undan en ban ifall man har fast-travelat med gear för att man varit nära på att bli ett offer för en raid. Dock så blir detta ofta ett återkommande problem med en admin-kår som styr över servrar och liknanade, det är väldigt vanligt att admins slutar och att det tillsätts nya och därför blir även sättet att styra på olika för varje ny admin som kommer in vare sig man vill eller inte. Vad tidigare admins gjort kan ej jag svara på men jag tänker då vara en som försvarar hela lack of RP aspekten till max vilket jag även ansett detta vara. 

Nu är detta inte min ban men jag står bakom den även om jag anser att du har rätt med att det är vårat fel att det inte finns en regel inlagd kring det, dock så har vi valt att lägga fokus på regler kring andra saker som vi inte ansett vara lika uppenbara som denna! Självklart så kan alltid individer som sitter bannade skriva en ban appeal och förklara vad dem tycker är fel med sin avstängning och jag kommer då självklart att läsa igenom den och ta en bedömning på hurvida den ska sitta kvar eller inte!

Jag kan tycka att detta bör vara rätt solklart, men det är väl för att jag har en rätt tydlig bild av det hela. Jag har full förståelse för att folk inte delar den eller kanske inte förstår att dem har gjort saker fel medan vi admins ser det som en självklarhet! Har absolut inget problem med att backa i fallet och säga att jag har fel ifall det är så folk upplever det. 

Återigen så kan jag bara hänvisa till fall som jag deltagit i här och då har samtliga fått bestraffning för sådana handlingar som Bugge gjort!

 

Link to comment
Share on other sites

Blev lite galet med "quote knappen", gör om och gör rätt nu.

 

Instämmer med att du inte kan stå till tals hur andra admins har gjort sitt jobb sedan tidigare, kan heller inte personligen säga att du har eller inte har bestraffat folk som gjort liknande, då jag inte känner till något om det.

Det jag försöker komma till är att jag tycker det är fel att bestraffa någon för ett regelbrott som inte finns nedskrivet.

Och i detta fall så höll han redan på att flytta saker innan en polis loggade in, visst kanske han borde slutat när han såg en polis logga in, på samma gång så kan jag tycka att det inte är det första man tror att en ensam polis börjar spana på en och sitt hus (Det hade nog inte skett en raid när detta på gicks då antalet poliser online var 1, men senare ja då hade möjligheten vart större).

Men får ni bara till detta i regelverket nu direkt så kommer liknande situationer att inte blossa upp på samma sätt, står kvar på dock att jag tycker felet ligger i regelverket och borde skrivas bort för denna gång.

Kommer be Bugge att skriva en ban-appeal fast man tycker att han inte skulle behöva. Men då blir det gjort inom formalitetens linjer, och tills den kommer så kanske ni bör få in regeln (om ni inte redan gjort det när denna post blir skriven).

I framtiden kanske ni borde lägga ner 30min i månaden att snacka om saker som sker ofta och som inte finns uppskrivna i regelverket och få in dom, bör inte ta allt för mycket ur era upptagna scheman att få till detta.

Tro mig, det kommer spara en del huvudvärk och onödiga diskussioner i framtiden. 

 

PS: Kan säga att vi satt i samma TS kanal denna dag jag och Bugge innan polisen loggat in och efter han loggat in och börjat spana och började skicka meddelanden till Bugge om att det var ett brott mot reglerna. Och att även där när man frågade om vart det stod fick man höra "Det är vad någon annan sagt till mig". Men som vi alla vet så kan folk säga mycket och saker och ting vrids och vänds upp och ner när det går från mun till mun. Så vem ska man egentligen lita på om det inte står skrivet?

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, HardmanCummings said:

Blev lite galet med "quote knappen", gör om och gör rätt nu.

 

Instämmer med att du inte kan stå till tals hur andra admins har gjort sitt jobb sedan tidigare, kan heller inte personligen säga att du har eller inte har bestraffat folk som gjort liknande, då jag inte känner till något om det.

Det jag försöker komma till är att jag tycker det är fel att bestraffa någon för ett regelbrott som inte finns nedskrivet.

Och i detta fall så höll han redan på att flytta saker innan en polis loggade in, visst kanske han borde slutat när han såg en polis logga in, på samma gång så kan jag tycka att det inte är det första man tror att en ensam polis börjar spana på en och sitt hus (Det hade nog inte skett en raid när detta på gicks då antalet poliser online var 1, men senare ja då hade möjligheten vart större).

Men får ni bara till detta i regelverket nu direkt så kommer liknande situationer att inte blossa upp på samma sätt, står kvar på dock att jag tycker felet ligger i regelverket och borde skrivas bort för denna gång.

Kommer be Bugge att skriva en ban-appeal fast man tycker att han inte skulle behöva. Men då blir det gjort inom formalitetens linjer, och tills den kommer så kanske ni bör få in regeln (om ni inte redan gjort det när denna post blir skriven).

I framtiden kanske ni borde lägga ner 30min i månaden att snacka om saker som sker ofta och som inte finns uppskrivna i regelverket och få in dom, bör inte ta allt för mycket ur era upptagna scheman att få till detta.

Tro mig, det kommer spara en del huvudvärk och onödiga diskussioner i framtiden. 

 

PS: Kan säga att vi satt i samma TS kanal denna dag jag och Bugge innan polisen loggat in och efter han loggat in och börjat spana och började skicka meddelanden till Bugge om att det var ett brott mot reglerna. Och att även där när man frågade om vart det stod fick man höra "Det är vad någon annan sagt till mig". Men som vi alla vet så kan folk säga mycket och saker och ting vrids och vänds upp och ner när det går från mun till mun. Så vem ska man egentligen lita på om det inte står skrivet?

 

Tror att mycket som spelar in i denna bannen är att han blev av med 0 Items vid RAID eftersom att han fast-travelat med sina items innan. Han fick alltså en för stor fördel utav detta för att man bara skulle titta åt andra hållet! Absolut så är det på sin plats att han gör en ban appeal ifall han känner att hans ban blivit felbehandlad men återigen så diskuterar jag bara den enskilda avstängningen med honom!

Har återigen inte med att göra att det är upptagna scheman eller att vi är lata, vi diskuterar ofta regler men detta är inte något som har varit ett problem med den omfattningen att det varit något vi har behövt reflektera över. Jag har självklart lagt in den direkt du skrev eftersom att den återigen bör ha varit där redan ifrån början. 

Passar på att återigen förtydliga att det är väldigt svårt att få med allting i reglerna utan saker får helt enkelt komma eftersom, att han var den som fick ta straffet för det är ju självklart olyckligt och ser mer än gärna över hans ban appeal.

Link to comment
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.