Jump to content
CvGaming

Server-dator skolprojekt


Karl
 Share

Recommended Posts

Hejsan jag har spelat på Cvgamings server ett tag nu men har inte blivit en medlem på forumet förrns idag jag har fått höra/antar att ni vet en del om datorer och jag har ett skolprojekt där jag ska göra en så bra dator som möjligt (server dator) och jag har då 2 alternativ antingen göra en hemaserverdator då ska den liga på runt 10k eller så ska jag (bygga) en skolserver dator och då kan den ligga på uppåt 50k så om ni har några förslag så är det bara att kommentera då jag ska hitta dom bästa delarna för 50000 eller 10000

Link to comment
Share on other sites

Kan gå djupare in på mer exakt senare, men först en xeon processor, snabbt ram-minne, scsi diskar för lagring som är i raid

en xeon?

Du kan nog ha 2 eller 4 xeon.

sen kika på LRDIMM (RAM)

sen SSD + raid-kort kanske?

Ett tips är att sitta och klippa o klistra i prisjakt.

 

Möjligtvis itanium processorer men det kan nog bli overkill :P

Edited by Kebre
Link to comment
Share on other sites

en xeon?

Du kan nog ha 2 eller 4 xeon.

sen kika på LRDIMM (RAM)

sen SSD + raid-kort kanske?

Ett tips är att sitta och klippa o klistra i prisjakt.

 

Möjligtvis itanium processorer men det kan nog bli overkill :P

Yes, menade xeon processorer men kunde inte riktigt räkna på hur många för en budget på 50k. 

Och är inte scsi diskar att föredra i en budget server för att få så mycket TB som möjligt?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Yes, menade xeon processorer men kunde inte riktigt räkna på hur många för en budget på 50k. 

Och är inte scsi diskar att föredra i en budget server för att få så mycket TB som möjligt?

 

Jo om det ska vara lagring ^^ Såg inte att det stod det någonstans :P

Link to comment
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.