Jump to content
CvGaming

Borde väl klara av arma?


Dimitri
 Share

Recommended Posts

Vad har du för upplösning på din skärm? Testat att enebla hyperthreading osv?

 

Startup parametrarna jag använder:

-nosplash  -skipIntro -noPause -maxVRAM=2047 -maxMem=2047 -enableHT

Link to comment
Share on other sites

Borde inte lagga så mycket om du bara kör på 1080p

 

Hyperthreading är bara att du säger åt programmet att använda flera trådar/ kärnor i din CPU.

Det sätter du på med startup parametern "-enableHT"

 

Gå bara in på steam, högerklicka på Arma 3 --> Properties --> Set Launch options -->

copy paste this "-nosplash  -skipIntro -noPause -maxVRAM=2047 -maxMem=2047 -enableHT"

 

Så borde du få några fler FPS

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så hur ser ditt problem ut idag?
En SSD skulle ju vara aktuellt för ditt C:\ (eller vart du nu kör spel från) då Arma använder sig mycket av stora filer på disken (även mindre ofc men you know, 64kb read/write etc etc etc).
 

Arma 3 FPS varierar väldigt mycket beroende på server, anslutning och pakethantering, tillochmed steamverification får vara med på ett litet hörn. På en server kanske du har strålande sol och 70fps, nästa server har du 30fps. Om det är nära en restart och servern har vart igång länge så har du även sämre fps än när den är nyomstartad. Men stor tyngd ligger ju även på ditt lokala nätverk/anslutning/pakethantering som sagt.

 

Ja det finns massa variabler som du ser.
 

Sedan finns det givetvis massor av små mysiga tips & trix för din cfg. allt beror i slutändan på ditt bygge (case to case basis).
Avrekommenderar dock att använda er av -maxVRAM i era startupparametrar då softcap är satt på just 2gb som standard, allt ovanför ställs tillbaka till 2gb, denna parameter är tänkt för grafikkort som har mindre än 2gb minne. Däremot är ju -maxMem aktuellt om du inte har en SSD, kör utan virtuellt minne eller helt enkelt har massa minne (8gb+).

Men för att ge dig något att jobba med:

Här är delar av min Arma3.cfg, jag har markerat det som har stor impact som du kan testa runt med om problemet kvarstår: (trail and error tills du hittar ett värde du gillar)

multiSampleCount=8;
multiSampleQuality=0;
particlesQuality=1;
GPU_MaxFramesAhead=1;             (use 1-3)
GPU_DetectedFramesAhead=1;     (use 1-3)
HDRPrecision=8;
vsync=0;
AToC=0;
cloudsQuality=1;
pipQuality=0;
dynamicLightsQuality=1;
PPAA=0;                                            (0-4 with your 1920x1080 resolution, pref 0 if not fullscreen)
ppSSAO=5;
ppCaustics=1;
tripleBuffering=0;

Link to comment
Share on other sites

 

Så hur ser ditt problem ut idag?

En SSD skulle ju vara aktuellt för ditt C:\ (eller vart du nu kör spel från) då Arma använder sig mycket av stora filer på disken (även mindre ofc men you know, 64kb read/write etc etc etc).

 

Arma 3 FPS varierar väldigt mycket beroende på server, anslutning och pakethantering, tillochmed steamverification får vara med på ett litet hörn. På en server kanske du har strålande sol och 70fps, nästa server har du 30fps. Om det är nära en restart och servern har vart igång länge så har du även sämre fps än när den är nyomstartad. Men stor tyngd ligger ju även på ditt lokala nätverk/anslutning/pakethantering som sagt.

 

Ja det finns massa variabler som du ser.

 

Sedan finns det givetvis massor av små mysiga tips & trix för din cfg. allt beror i slutändan på ditt bygge (case to case basis).

Avrekommenderar dock att använda er av -maxVRAM i era startupparametrar då softcap är satt på just 2gb som standard, allt ovanför ställs tillbaka till 2gb, denna parameter är tänkt för grafikkort som har mindre än 2gb minne. Däremot är ju -maxMem aktuellt om du inte har en SSD, kör utan virtuellt minne eller helt enkelt har massa minne (8gb+).

Men för att ge dig något att jobba med:

Här är delar av min Arma3.cfg, jag har markerat det som har stor impact som du kan testa runt med om problemet kvarstår: (trail and error tills du hittar ett värde du gillar)

multiSampleCount=8;
multiSampleQuality=0;
particlesQuality=1;
GPU_MaxFramesAhead=1;             (use 1-3)
GPU_DetectedFramesAhead=1;     (use 1-3)
HDRPrecision=8;
vsync=0;
AToC=0;
cloudsQuality=1;
pipQuality=0;
dynamicLightsQuality=1;
PPAA=0;                                            (0-4 with your 1920x1080 resolution, pref 0 if not fullscreen)
ppSSAO=5;
ppCaustics=1;
tripleBuffering=0;

 

 

Jag har runt30 (när servern är full) fps i kavala och det tycker jag laggar.. 

Link to comment
Share on other sites

30fps i kavala är ganska bra fps om det är 70+ spelare på med den konfiguration du nämnde ovanför.

du kan få 5-7 mer fps om du gör det jag skrev ovanför men om verkligen vill använda Arma3 som benchmark tool så testa i singleplayer (då är alla nätverksvariabler uteslutna).

Link to comment
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.