Jump to content
CvGaming

Lag spikes i arma ..


V1RRE
 Share

Recommended Posts

Har haft problem med datorn nu ett tag, det körs smooth - 50-70 fps på typ 50 pop, men problemet är att det droppar ner till 1-5 fps.. (Alltså det fryser istortsett helt, det kan vara fryst i upp till 1 minut typ. Detta händer 8/10 gånger när jag kör ett fordon i lite högre hastighet, vilket har gjort at jag inte kan köra några fordon då jag desyncarsönder sönder..

 

har af märkt att varje gång detta händer, i rask manager går disk och memory upp till 90-100 % har provat att diskfragmentera hårddisken men har inte hjälpt.. 

Så jag har funderat på att beställa hem en SSD där jag ska lägga arma 3 på.. O kolla ifall det hjälper.

kommer det lösa problemet eller vad tror ni det är som fuckar?

 

specs:

i5 4690k 

gtx 960 2gb

random HDD  på 1 TB 

8gb ram 

 

 

Halp pls :c

 

Link to comment
Share on other sites

Det kan hjälpa. Kolla även av tempsen på CPU och GPU när lag spikesen uppstår.

Jag antar att du kör på en 64-bitars version av windows. Men kolla upp hur mycket utrymme du har kvar på RAMen när du får lag spikes.

Kollade även runt på lie forum och hittade en del bra grejer att testa;

1) Update your antivirus and antimalware software and give your machine a "thorough" cleaning, overnight is when I choose to do it. While we are on about cleaning when is the last time you opened the case to see how much dust was inside? ;)
2) Make sure your windows, drivers, and software are all up to date. Verify your steam install of A3.
3) Shut off any background processes you don't really need when you are playing. A dozen browser tabs and a music player you aren't even listening to, for example.
4) Find a good process manager and monitor that can tell you what's REALLY going on in your machine. I personally use Process Lasso (google it) and it's "Gaming Mode" is excellent.
5) Optimize your system settings for best performance.
6) Optimize your Arma 3 settings for best performance! Plenty of tutorials around. 
7) Finally pay attention to when these lag spikes happen. Suspect *any* mod or script you might have until you have completely discounted them (remove them, see if problem persists, add them back one at a time, test again).

https://forums.bistudio.com/topic/164373-small-stutterlag-spike-at-random-times/page-2

Link to comment
Share on other sites

Det är inte så att när du kör fordon snabbt, att din dator inte hinner läsa in världen i ditt minne?

Så är det för mig när jag kör Arma och kör snabbt att vid vissa punkter så måste spelet "buffra" in den delen av världen jag kör in i.

T.ex om jag nu skulle köra snabbt in i Kavala så vill spelet rendera alla husen i Kavala på en gång (typ).

Detta är dock inte under 1 minut utan kanske 10 sekunder.

Link to comment
Share on other sites

Tror att det kan vara som Kebre säger.

När jag körde SSD innan med arma på så hade jag inga problem. Nu när jag kör den på HDD så har jag också upplevt det, inte så konstigt när vi har nästan likadan dator ^^

Dock har jag bara upplevt det i få sekunder (ca 3 sec)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu har jag införskaffat mig en SSD och installerat Arma 3 på den, upplever fortfarande dettsa lag spikesen... vet inte riktigt vad problemet kan vara nu.. " Memory" går upp till typ 60-70% vid lag spikesen.. det är det ända jag har.. jag har förövrigt inte formaterat om datorn sedan jag bytte ut allt i datorn förutom main HDD'n .. det kanske kan vara problemet ? :C

Link to comment
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.