Harry Posted March 9, 2015 Report Share Posted March 9, 2015 Hej på er! Min dator är väl ganska, skitdålig, helt enkelt, i brist på bättre ord. Iallafall om man jämför med era monster till datorer. Min dator har några år på nacken men den kämpar på. Jag har inte heller pengar eller lust att köpa en ny. Tänkte därför se om det går att göra lite billiga uppdateringar som skulle dra upp prestanda. Jag själv kan inte ett smack om detta men har fått intrycket av att många i communityn är riktigt bra på denna typ av grejer! Skulle därför uppskatta all hjälp jag kan få! Tack på förhand, jag har en budget på ca 4000, ett grafikkort är väl det jag anser som viktigast. Hojta till om det är några "specs" jag glömt.... ^^ Mina specs: Grafikkort: NVIDIA GeForce GT 530 Hittade en sida med alla specifikationer: http://support.hp.com/se-sv/document/c03083340 Link to comment Share on other sites More sharing options...
VisionPie Posted March 9, 2015 Report Share Posted March 9, 2015 Jo, men precis som du säger så verkar ett nytt grafikkort väldigt aktuellt. Du har redan en hyffsad i7a ser jag som pallar några år till. Jag skulle ha köpt ett GTX 970 + en 4gig ramsticka Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goatis Posted March 9, 2015 Report Share Posted March 9, 2015 Du har en processor som klarar en stund till iallfall, så du borde köpa ett grafikkort, och lite mera RAM som VisionPie säger. Men med tanke på att din dator är en OEM (alltså färdigbyggd av tillverkare(HP)) så måste du dubbelkolla att du har PCI-E strömkablar så det räcker till ditt nya grafikkort, och att nätaggregatet har tillräckligt med mos att klara av det nya grafikkortet + att du måste kolla så du har lediga RAM slots om du ska installera mer RAM. Och en SSD skulle inte skada Lycka till! Ludwig, José de Jesús, VisionPie and 1 other 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hano Posted March 9, 2015 Report Share Posted March 9, 2015 Buffa upp klockan också hade inte skadat Vet dock inte hur mycket man kan boosta en cpu med låsta multipliers. VisionPie 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goatis Posted March 9, 2015 Report Share Posted March 9, 2015 Buffa upp klockan också hade inte skadat Vet dock inte hur mycket man kan boosta en cpu med låsta multipliers. I stort sett inget tyvärr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ludwig Posted March 10, 2015 Report Share Posted March 10, 2015 Det ända du kan göra om du har en budget på är att köpa en GTX 970 och boosta upp internminnet så borde du klara dig fläckfritt! Bästa att göra är att köpa ett 8gb kit (2x8) ex. Crucial ballistic sport i dual channel, så funkar datorn som en ny! Cpu:ns klockhastighet tycker jag inte att du behöver boosta, men som Goatis säger så kommer du ändå inte långt med det. Harry 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Imlay Posted March 23, 2015 Report Share Posted March 23, 2015 Vad är ''bra'' att ha i RAM minne? Alvaréz 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
VisionPie Posted March 23, 2015 Report Share Posted March 23, 2015 Vad är ''bra'' att ha i RAM minne? I dagsläget så skulle jag säga runt 12GB som ligger på minst 1600mhz Link to comment Share on other sites More sharing options...
Imlay Posted March 23, 2015 Report Share Posted March 23, 2015 Jag har ju 8GB trorja.. Alvaréz 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
VisionPie Posted March 23, 2015 Report Share Posted March 23, 2015 Jag har ju 8GB trorja.. Det räcker och blir över om du bara spelar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Imlay Posted March 23, 2015 Report Share Posted March 23, 2015 Jo, det har ju fungerat hittills iaf;) Alvaréz 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ludwig Posted March 23, 2015 Report Share Posted March 23, 2015 16GB tycker jag att du behöver som mest Kan alltid vara bra att ha lite för mycket Link to comment Share on other sites More sharing options...
VisionPie Posted March 23, 2015 Report Share Posted March 23, 2015 16GB tycker jag att du behöver som mest Kan alltid vara bra att ha lite för mycket Hehe, Ludde man kan aldrig ha för mycket Ludwig 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ludwig Posted March 23, 2015 Report Share Posted March 23, 2015 Haha ellerhur, kan ju köra 64GB och köra appar från dem Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goatis Posted March 23, 2015 Report Share Posted March 23, 2015 8Gb räcker helt klart till att spela och kolla twitch på andra skärmen, men med tanke på hur billigt det endå är med RAM så är det lika bra att köpa 16Gb Link to comment Share on other sites More sharing options...
Imlay Posted March 24, 2015 Report Share Posted March 24, 2015 Ja okej! Ska nooooog göra så asså Tackar så Mycket! Alvaréz 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harry Posted May 11, 2015 Author Report Share Posted May 11, 2015 Resluterade i att jag köpte en ny dator, här är den! Ska även använda en 2TB hårdisk från min nuvarande dator Perss00n and Diddeh 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ludwig Posted May 11, 2015 Report Share Posted May 11, 2015 Resluterade i att jag köpte en ny dator, här är den! Ingen kylare? Eller du hade kanske tänkt att använda standard? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harry Posted May 11, 2015 Author Report Share Posted May 11, 2015 Standard, hört att kylare är någonting man ganska enkelt kan lägga till i efterhand om det behövs VisionPie 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
hitem Posted May 11, 2015 Report Share Posted May 11, 2015 Jag vill inte vara sån, men snart dax för upgrade igen! VisionPie and Harry 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
VisionPie Posted May 11, 2015 Report Share Posted May 11, 2015 Jag vill inte vara sån, men snart dax för upgrade igen! Blir det 3st 980ti möjligtvis?? :D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ludwig Posted May 11, 2015 Report Share Posted May 11, 2015 Blir det 3st 980ti möjligtvis?? :D Tror att han kommer att köra på 3x R9 390x Link to comment Share on other sites More sharing options...
hitem Posted May 11, 2015 Report Share Posted May 11, 2015 Tror att han kommer att köra på 3x R9 390x close enough, blir 2st R9 395x med vattenkylning denna gång! Ludwig 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ludwig Posted May 11, 2015 Report Share Posted May 11, 2015 close enough, blir 2st R9 395x med vattenkylning denna gång! Tror du att de kommer gå bättre än det du har nu? Tystare och kallare. 3x GTX 780ti:s va? Link to comment Share on other sites More sharing options...
VisionPie Posted May 11, 2015 Report Share Posted May 11, 2015 Usch, AMD.. blääh Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now