Jump to content
CvGaming
  • 0

Utmaning?


M. Gray
 Share

Question

Tjo!

 

Jag skulle behöver lite hjälp med att klocka min gamla dator.. Efter som jag är betydligt äldre än min burk klarar jag nog inte detta själv. Så är det någon som är haj på detta, hojta gärna till.

 

Jag sitter på en:

Display device       : GeForce GTX 680 on GK104 GPU
Display driver       : 361.43
BIOS                       : 80.04.09.00.a3

 

Model                     : Intel(R) Core(TM) i5-3570K CPU @ 3.40GHz
Logical cores         : 4
CPUID                   : GenuineIntel family 6, model 3A, stepping 9

 

8 mb ram

 

Något jag MÅSTE byta ut? Måste menas MÅSTE!

Jag pluggar så har inte råd med något.. hehe

All hjälp är av både intresse och glädge =)

 

Mr. Gray!

Link to comment
Share on other sites

7 answers to this question

Recommended Posts

  • 2

Gissar på att du menar 8GB Ram så utgår efter det. Skulle inte säga att du behöver uppgradera något då du har redan en tillräckligt bra dator. Dock om du köper en Hyper 212 Evo t.ex för cirkus 300kr så kan du nog få upp den iallafall i 4,2Ghz :)

Alla exemplar av CPUer reagerar olika beroende på hur hög frekvens du kör. En klarar 4,2 medans en annan klarar 4,5.

Sen beror det också på ditt nätagg om det klarar av det då överklockning drar mer ström och cpun blir varmare och livslängden förkortas.

Link to comment
Share on other sites

  • 2

Klocka kan du alltid göra.

Problemet med överklockning är att du ökar hur mycket ström som skickas till komponenterna. Vilket resulterar i ökad temperatur.

Beroende på vilken typ av kylare du har så kan man överklocka olika mycket.

 

Vill du experimentera så googla på ditt moderkort + "overclock" så borde någon ha lagt upp en fin guide hur du gör det på ett snyggt sätt.

Vissa äldre moderkort kan vara lite "krångliga" att genomföra överklockning i.

 

Sen tror jag inte någon kan hjälpa till via ett inlägg utan man får öka lite i taget och se hur varm datorn blir, enkelt sagt :)

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Ska du klocka CPU'n så vet jag att det krävs en ny kylare för att den ska arbeta i behaglig temperatur, stock-kylaren som följer med från början är inget vidare vid sådana påfrestelser. Så det är väll det enda du MÅSTE byta ut. Går nog att hitta en som klarar jobbet för ca 300-700kr.

Link to comment
Share on other sites

  • 0
4 hours ago, Kebre said:

Klocka kan du alltid göra.

Problemet med överklockning är att du ökar hur mycket ström som skickas till komponenterna. Vilket resulterar i ökad temperatur.

Beroende på vilken typ av kylare du har så kan man överklocka olika mycket.

 

Vill du experimentera så googla på ditt moderkort + "overclock" så borde någon ha lagt upp en fin guide hur du gör det på ett snyggt sätt.

Vissa äldre moderkort kan vara lite "krångliga" att genomföra överklockning i.

 

Sen tror jag inte någon kan hjälpa till via ett inlägg utan man får öka lite i taget och se hur varm datorn blir, enkelt sagt :)

Ja det klar vi får nog ha en närmare kontakt. Inte bara gå på inlägget. men man ska tydligen göra detta i BIOS vilket lätt jätte jobbigt.. =)

Link to comment
Share on other sites

  • -2

Haha, Ställ ba ut skiten i snön så ska du få se på klockning.... Nej men en ny cpu och ett grafikkort när du kör 4a kärnig Och sen en ny ram skulle JAG säga 

denna skönhet är ju aldrig fel att ha. Dock så gillar jag intel mer...

https://www.netonnet.se/art/komponenter/processor/amdsocketam3/amd-fx-series-fx-8350-4a0ghz/180741.9012/

Link to comment
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.